Medierea – alternativa consilierii psihologice

Medierea este o formă alternativă de rezolvare a disputelor între două sau mai multe părți ce doresc să ajungă la o înțelegere, cu ajutorul unei terțe persoane, specializate în calitate de mediator. Disputele pot implica (din punct de vedere al părților) state, organizații, comunității, indivizi.

Școala, fiind un mediu, în care copilul trăiește prima încercare socială din viața sa, este și primul spațiu al medierii. Din acest considerent în ultimul timp sunt organizate diverse evenimente, care au ca scop promovarea medierii în școală.

Astfel pe 12 octombrie 2017 în incinta Instituției Publice Liceu Teoretic „Liviu Delean u” (str. L. Deleanu, 5/4)  s-a desfășurat seminarul teoretico-practic „Mediera – alternativa consilierii psihologice”? la care au participat psihologii școlari din mun. Chișinău.

Despre necesitatea promovării medierii în Republica Moldova, ca alternativă a soluționării eficiente a conflictelor, au vorbit Solomițchi Veronica (mediator, șef DETS, sec. Buiucani) și Deliu Lilian (șeful Direcției Profesii și Servicii Juridice din cadrul Ministerului Justiției). Despre importanța comunicării în procesul de negociere a vorbit Balan-Cojocaru Aurelia (mediator, doctor, decan al Facultății Psihologie și Asistență Socială, USEM). Maximenco Lilia (șef-adjunct, Centrul-psiho-socio-pedagogic, mun. Chișinău, membru al Consiliului de Mediere) a menționat că medierea permite soluționarea conflictului prin obținerea unei soluții reciproc convenabile, eficiente și durabile. Despre mediere, ca alternativă în abordarea comportamentelor problematice ale tinerilor a vorbit Vîrlan Maria (doctor, conferențiar universitar, șefa catedrei de Asistență Socială, UPS „I. Creangă”, formator în mediere).

În cadrul atelierelor tematice au fost discutate 2 subiecte:

  1. Medierea conflictelor școlare (moderatori: Vîrlan Maria și Frunze Olesea, doctor, prodecan al Facultății de Psihologie și Psihopedagogie specială, formator în mediere). În cadrul atelierului moderatorii au prezentat aspecte teoretice ale medierii în școală, avantajele medierii, strategii de implicare a elevilor în procesul de mediere, etapele medierii școlare.
  2. Cadrul juridic al medierii. Aspecte teoretico-practice (moderator: Irodoi Aurelia, mediator, arbitru, jurist, conducătorul Biroului Individual al Mediatorului „Aurelia Irodoi”, directorul companiei juridice „AMG-Dispute Solution” SRL).

În acelaș context în perioada 14-15 decembrie 2017în incinta Universității Libere Internaționale din Moldova s-a desfășurat conferința națională științifico-practică „Medierea în Republica Moldova din perspectiva integrării în spațiul European”, organizată de Ministerul Justiției al RM, Consiliul de Mediere și ULIM.

Evenimentula fost organizat în scopul promovării medierii și capacitării mediatorilor din Republica Moldova.
În cadrul  Conferinței au fost prezentate rezultate, provocări și oportunități ale dezvoltării medierii în Republica Moldova.
Unul din atelierele conferinței a discutat subiectul „Medierea conflictelor școlare”. Atelierul a fost moderat de membrii Consiliului de Mediere Gorea Svetlana (șef CPSP, Chișinău), Maximenco Lilia (șef adjunt, CPSP, Chișinău) și psihologul . LT „Mircea Eliade” Moraru Emilia au prezentat aspecte teoretice ale medierii școlare, au vorbit despre necesitatea medierii în școală și au implicat participanții în analiza unui studiu de caz, oferindu-le ca suport pașii unui proces de mediere și schema de analiză a unui conflict.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Solve : *
25 + 20 =